Co to jest RODO II
Coraz głośniej robi się o nadchodzącym RODO II. Wiele osób zastanawia się zapewne ile dodatkowej pracy będzie się z tym wiązało dla właścicieli firm i osób prywatnych.
Wiemy, że nie każdy jest specjalistą od RODO i nie chce nim zostać, dlatego w skrócie wyjaśniamy o co chodzi z nadchodzącą zmianą.
Otóż, to co wszyscy nazywają RODO II to nic innego jak od dłuższego czasu sporządzane Rozporządzenie o e-prywatności. Nie chodzi o stworzenie zamiennika istniejącego rozporządzenia, ale o dopełnienie luk w zabezpieczeniach, w tym przypadku w zakresie ochrony prawnej użytkowników internetu.
Czego dotyczy rozporządzenie o e-prywatności?
- zgód marketingowych (będą wymagane przed rozpoczęciem czynności marketingowych, aby klienci wiedzieli że darmowa usługa najczęściej jest opłacana ich prywatnością)
- treści spamowych (ograniczenie ilości nachalnych telefonów z ofertami),
- plików cookies (jaśniejsze oraz rozbudowane zasady),
- prywatności elektronicznej (mamy tutaj szereg komunikatorów i serwisów słynących z naruszania prywatności użytkowników),
- zgód marketingowych (będą wymagane przed rozpoczęciem czynności marketingowych, aby klienci wiedzieli że darmowa usługa najczęściej jest opłacana ich prywatnością)
- treści spamowych (ograniczenie ilości nachalnych telefonów z ofertami),
- plików cookies (jaśniejsze oraz rozbudowane zasady),
- prywatności elektronicznej (mamy tutaj szereg komunikatorów i serwisów słynących z naruszania prywatności użytkowników),
- metadanych (anonimizacja lub zakaz pobierania),
- blokowania niechcianych połączeń (anonimowych, automatycznie przekierowujących),
- hotspotów (bezpłatny internet w miejscu publicznym również ma obecnie cenę prywatności),
- internetu rzeczy (urządzenia podłączone do sieci przetwarzają nasze dane, często nie zdajemy sobie sprawy jak daleko idące informacje o nas),
- przetwarzania informacji o sposobie korzystania z poczty elektronicznej i komunikatorów internetowych,
- nowych praw dla podmiotów celem ograniczenia ilości napływających do niego reklam z ofertami produktów i usług podobnych.
Na tej podstawie można się spodziewać, że zmiany odczują najbardziej podmioty z branży telekomunikacyjnej, marketingowej, producenci oprogramowania służącego do łączności elektronicznej, dostawcy internetu, usług wideokonferencyjnych, wideo-czatów, komunikatorów internetowych, poczty elektronicznej.
Kary finansowe RODO II
Kary jakie przewiduje się w nowym rozporządzeniu mają się równać karom z RODO tj. maksymalnie do 20 mln EUR lub 4% rocznego światowego obrotu firmy. Organ odpowiadający za egzekwowanie postanowień nowego dokumentu nie jest jeszcze znany. Nowe regulacje będą poprzedzone tak jak ostatnio, dwuletnim okresem na ich wdrożenie.